Hoofdstuk 4: Mae Hong Son Loop - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 4: Mae Hong Son Loop - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 4: Mae Hong Son Loop

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

30 Januari 2018 | Thailand, Chiang Mai

In Sukhothai vertelde Floor me al: 'Ik wil de Mae Hong Son Loop gaan doen'. Twee minuten googelen later dacht ik hetzelfde en ter plekke besloten we deze samen te rijden. Na wat puzzelen en schuiven in reisschema's konden we ook Amanda overtuigen om mee te gaan. Dus 22 januari reden wij op onze toepasselijk rode, witte en blauwe scooters Chiang Mai uit.

Het principe van 'The Loop' is dat je een scooter of motor huurt en via onder andere het plaatsje Mae Hong Son een ronde rijdt door het noorden van Thailand en weer in Chiang Mai uitkomt. De exacte route en rijrichting staan niet vast, evenals de tijd die je ervoor moet nemen. Vier dagen is het absolute minimum, maar dan ben je bijna continu aan het rijden. Wij besloten het rustiger aan te doen. Onze negendaagse trip zag er zo uit:

Dag 1: Chiang Mai - Bam Chomthong
Snel de stad uit, de snelweg af en plattelandsweggetjes rijden. Het hostel zat vlakbij de ingang van National Park, waar we 's avonds meteen een waterval bekeken hebben.

Dag 2: Doi Inthanon
De hoogste berg van Thailand opgereden en het laatste stukje naar de top gelopen.

Dag 3: Bam Chomthong - Khun Yuam
Erg lange rit. Wel een adembenemende route door de bergen.

Dag 4: Khun Yuam - Mae Hong Son
En dan 's avonds voor een halve euro per persoon relaxen in een verlaten zwembad met uitzicht op de bergen.

Dag 5: Mae Hong Son
Omgeving verkennen. We hebben een Chinees dorp (Ban Rak Thai) bezocht op de grens met Myanmar.

Dag 6: Mae Hong Son - Pai
Onderweg de prachtige Lod Caves bezocht. Vooral de ondergrondse enorme centrale ruimte was indrukwekkend. Daar zijn we op een bamboeboot gestapt en naar een uiteinde van de grot gevaren. Honderden karpers naast je in het water, boven je duizenden onzichtbare maar lawaaierige vleermuizen aan het plafond. De gaslantaarns op de tegemoetkomende boten zijn het enige wat je ziet. Magisch.

Dag 7: Pai
Op de Facebookpagina voor Nederlandse backpackers in Zuid-oost Azië plaatste een meisje dat ze geen aanspraak had in haar hostel in Pai, en vroeg of er iemand was die mee wilde eten. Hier hebben we positief op gereageerd. Echter, dit bericht was openbaar en werd vaak gelezen, waardoor er meer mensen op hetzelfde idee kwamen. Een paar uur later stonden we met vijftien Nederlanders op een afgesproken punt en zijn we met acht daarvan gaan eten. Hier zijn leuke nieuwe contacten en vriendschappen uit ontstaan en voor sommigen zelfs reisgenoten voor de komende landen.

Dag 8: Pai
Met twee nieuwe vrienden van de vorige dag een dagtochtje gemaakt naar een bron en de zogenaamde Pai Grand Canyon.

Dag 9: Pai - Chiang Mai
En dan op de bank ploffen en niets productiefs meer doen.

Het gezelschap was heel fijn. Drie was het perfecte aantal om mee te rijden en slaapplekken te vinden. Amanda, Floor en ik hadden daarnaast dezelfde behoeftes en voorkeuren betreft reistijden, slaapvoorzieningen, eettentjes en avondactiviteiten. Dit gaf mij rust en zorgde voor een fijne en vertrouwde sfeer.

Deze reis-in-een-reis was een fantastische ervaring. Alleen al het rijden was een hele beleving. Met zestig kilometer per uur door de bergpassen kronkelen gaf een uniek gevoel van vrijheid. We werden van tevoren flink gewaarschuwd voor het slechte wegdek, roekeloze weggebruikers en moeilijke bochten. Hoewel dit uiteindelijk meeviel, ben ik erg blij dat er onderweg niets naars gebeurd is.

Een week met een gouden randje!

• 01 Februari 2018 - 08:42

Jan:

Fijn dat je het zo naar je zin hebt. Lijkt me een prachtig land zo te horen. Bedankt krijg voor je reisverslag. Het gaat je goed.
    Hier is alles prima. Groetjes Jan.

• 01 Februari 2018 - 09:50

Berthy:

Het lijkt wel of je veeeeeeel langer weg bent. Fijn dat het zo klikt met al je “nieuwe”reisgenoten.

Een dubbel gouden randje!

Tot de volgende keer.

Groetjes.B.

• 01 Februari 2018 - 10:30

Tineke :

Hoi Matthijs, wat een prachtig verslag van deze bijzondere reis. Je ervaart de ultieme vrijheid, geweldig!
    Heel fijn dat je ons op deze manier je reis mee laat beleven. Lieve groetjes van Ties.

• 01 Februari 2018 - 17:33

Ria Delpeut:

Hoi Matthijs,
    Je hoeft niet te vragen of jij het naar je zin hebt!!Nou, bij mij komen de herinneringen weer volop boven nu ik jouw verslag en foto's lees. Genieten daar!Groet Ria van koor Vianen.

• 02 Februari 2018 - 08:25

Joke (Vianen):

Zingend op een scooter: ik zie t al helemaal voor je. Geweldig !