Hoofdstuk 5: Chiang Mai - deel 2 - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 5: Chiang Mai - deel 2 - Reisverslag uit Chiang Khong, Thailand van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 5: Chiang Mai - deel 2

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

08 Februari 2018 | Thailand, Chiang Khong

In verband met de ingangsdatum van mijn visum van Laos heb ik besloten om een extra week in en rondom Chiang Mai te blijven. Wel heb ik deze week volgepland met activiteiten.

Op aanraden van meerdere reizigers heb ik een driedaagse jungle trekking gedaan. Helaas moest ik daarvoor afscheid nemen van zowel Floor als Amanda, maar in Chiang Mai ontmoette ik al snel twee (jawel) Nederlanders die graag aansloten.

De eerste dag leek niet erg bijzonder. We maakten een lange en stijle wandeling op een grote, brede weg door het bos. Ons beeld veranderde snel toen we op de top van de berg het dorp bereikten waar we zouden gaan slapen. Primitief wonen in bamboehutten, koud stromend water uit een kleine watertoren, geen elektriciteit en al helemaal geen wifi. Heerlijk! Met onze groep van vijftien hebben we eerst de prachtige zonsondergang bekeken om vervolgens duizenden sterren te bewonderen. Onze knotsgekke gids heeft de hele avond gitaar gespeeld en Thaise liedjes gezongen. Met dezelfde geluiden wekte hij ons de volgende ochtend voor de zonsopgang.

De volgende dag splitste de groep en gingen we met zijn zessen wandelen door de dichte bossen naar watervallen en langs rivieren. Onze gids had alleen een groot mes nodig om van een stuk bamboe onder andere borden, eetstokjes en een volledig functionerend kampvuur te bouwen. Minder charmant waren de in plastic verpakte noodles die vervolgens uit de tas kwamen en onze lunch vormden.

We sliepen die nacht in een olifantenkamp. Best bijzonder om ‘s ochtends een olifant tegen te komen op weg naar de wc. We hebben ze te eten gegeven en een poging gedaan er eentje te wassen, maar de olifant had er geen zin in en at liever het gras om het water heen. Gelukkig liet de begeleider hem zijn gang gaan en werd er geen geweld gebruikt, wat blijkbaar bij sommige olifantenkampen wel gebruikelijk is.

De kookcursus in Chiang Mai was verrassend leuk. Een enthousiaste coach vertelde over de Thaise keuken en liet ons zelf gerechten maken. Het was de derde Tom Kha Kai die ik at in Thailand, maar met ruime voorsprong de lekkerste, al zeg ik het zelf.

Al tien jaar noem ik mijzelf boeddhist, maar daar heb ik nooit veel praktisch mee gedaan. In Chiang Mai kreeg ik de kans om twee dagen te mediteren onder begeleiding van twee monniken. Ze vertelden over Boeddhisme en de functie van het mediteren. We mochten wel vragen stellen, maar twee dagen lang niet communiceren met elkaar. Beide dagen hebben we meerdere uren gemediteerd. Het viel zeker niet mee, maar het bracht me verbazend veel rust.

Het is tijd om de grens over te gaan. Een maand in Thailand heeft me veel gebracht. Alles is nét even anders dan thuis. Het eten is anders. Bedden en wc’s zijn anders. Het verkeer is anders. Maar vooral het contact tussen de mensen is anders. Thaise mensen lachen naar iedereen, blijven altijd beleefd en willen je oprecht helpen. Niet helemaal hetzelfde als in Nederland dus. Het motto is hier niet voor niets ‘Same same but different.’

Een korte samenvatting van mijn eerste maand in Thailand:

Aantal slaapplekken: 13
Aantal douches zonder warm water: 6
Muggenbulten: ongeveer 50
Aantal keer verbrand: 2
Aantal kilometer gereden op de scooter: 1058
Aantal keer aangehouden door de politie: 4
Totaal betaald aan boetes: 200 baht (5 euro)
Aantal mensen ontmoet: 60
Waarvan Nederlanders: 18

• 11 Februari 2018 - 08:43

Tineke :

Goedemorgen Matthijs,
    Wat heb je al veel beleefd in de afgelopen 5 weken, geweldig!
    Heel veel mensen ontmoet wat je altijd een van de leukste dingen vindt op je reizen.
    Wij zijn erg nieuwsgierig naar je Thaise kookkunsten en willen die graag komen bewonderen.
    Voelt en ruikt Laos heel anders dan Thailand?
    Heel veel plezier in Laos en geniet van alles en iedereen om je heen.
    Lieve groetjes Ties.

• 11 Februari 2018 - 11:14

Berthy:

Goedemorgen!
    Tsjonge wat heb je weer veel beleefd.
    En steeds nieuwe mensen ontmoet, geweldig.
    De schort staat je goed.
    Thuis voor herhaling vatbaar.
    Geniet in Laos en lieve groetjes uit Oeteldonk.
    Berthy

• 11 Februari 2018 - 19:31

Jan:

Wat maak je weer van alles mee!
    Ik lees dat niet alleen de prijzen, maar ook de boetes daar erg laag zijn.
    Als je terug bent mag je wel een keer voor ons Thais koken. Lijkt me lekker.
    Leuk dat je steeds weer nieuwe mensen ontmoet.
    Geniet lekker door en heel veel groetjes uit dit koude kikker....Oeteldonk land.
    Jan

• 15 Februari 2018 - 21:50

Corrie:

Leuk om te lezen wat je allemaal onderneemt en meemaakt, Matthijs. Nog heel veel boeiende ervaringen gewenst!
    Hartelijke groet van ons beiden,
    Corrie