Hoofdstuk 3: Chiang Mai - deel 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 3: Chiang Mai - deel 1 - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 3: Chiang Mai - deel 1

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

21 Januari 2018 | Thailand, Chiang Mai

Chiang Mai in het noorden van Thailand is een gezellige stad. ‘s Avonds ziet het zwart van de locals en de enkele toerist op de nightmarket en de bazaar. Overal wordt heerlijk eten of leuke spullen verkocht, allemaal voor veel te weinig geld. De sfeer wordt compleet gemaakt door de vele live muzikanten aan de straten en op de pleintjes.

Wij vonden in eerste instantie de stad helemaal niets. Na een bijna slapeloze nacht in een ijskoude, krappe nachtbus liepen Floor en ik om half zes ‘s ochtends door de verlaten straten van Chiang Mai. Zo nu en dan een mooie tempel midden in het centrum, maar verder leek het ons niet bijzonder interessant. Alleen de ochtendmarkt zat vol leven. Honderden locals kochten en verkochten groenten, fruit, vlees en kruiden voordat het gros van de mensen aan het werk moest. Wij waren dan ook de enige witte mensen op de markt. Verder was de stad leeg, rustig en saai.

Gelukkig kwam er in de avond verandering in, toen we met een groep van acht vrienden, afwisselend oude bekenden uit Bangkok en nieuwe gezichten, naar de Night Market gingen en we het ware gezicht van Chiang Mai te zien kregen.

Toch waren de mooiste plekjes buiten de stad te vinden. We hadden voor twee dagen scooters gehuurd en zijn de omgeving gaan verkennen. De eerste dag zijn Floor en ik met de Engelse Sam naar de Sticky Waterfall gereden. Met veel lol zijn we de waterval op- en afgeklommen.

De dag daarna zijn we naar de berg Doi Suthep gegaan. Ditmaal ging ook de Nederlandse Amanda mee, die we in Sukhothai hadden leren kennen. De tempel van Doi Suthep was prachtig maar erg toeristisch. We vonden op dezelfde berg ook een klooster dat vandaag de dag nog in gebruik is. Verscholen in het bos, met eeuwenoude standbeelden en een rustige waterval. De plek straalde een bijzondere natuurlijke rust uit. Los van een stel vriendelijke monniken was hier dan ook bijna niemand te bekennen.

We zijn dezelfde dag doorgereden naar het meer Huay Tueng, waar we urenlang in een bamboehut aan het water uitkeken op een prachtig landschap. Kostte niets, en de eigenaar kwam zelfs onze bestelde drankjes bij de hut afleveren, gekoeld en wel. Dat kost je dan één euro per persoon.

In het noorden van het land heerst een rust die in Bangkok ver te zoeken is. En hoewel Chiang Mai duidelijk gewend is aan bezoekers, heeft toerisme hier gelukkig nog niet de overhand. Op de night market is het grootste gedeelte van de mensen nog altijd Thai en in de meeste eettentjes kent men niet meer Engels dan Chicken with Rice, Pad Thai en natuurlijk de prijzen.

• 28 Januari 2018 - 10:01

Berthy:

Hoi Matthijs.

Weer genieten hier op zondagochtend van je interessante verhaal.
    Wat heb je al veel gezien, gedaan en genoten volgens mij.
    En regelmatig ( live) muziekje is ook nooit weg hè

• 28 Januari 2018 - 10:07

Tineke:

Hoi Matthijs,
    Wat fijn te lezen dat je het goed maakt, had ook niet anders verwacht!
    Alle bijzondere namen die je in het verslag noemt zoeken we op en we bekijken de prachtige foto's.
    Indrukwekkend allemaal maar ik kan me heel goed voorstellen dat je ook zo af en toe de rust opzoekt.
    Geweldig dat Thailand dit allemaal te bieden heeft.
    Veel plezier, liefs Ties.

• 29 Januari 2018 - 20:38

Sjaak:

Hoi Matthijs, heel veel plezier en mooie ervaringen. Erg leuk om zo mee te mogen reizen met je. Groeten vanuit Vianen.

• 30 Januari 2018 - 21:35

Joke:

heee Matthijs. Ik ben vanaf nu een trouwe volger. erg leuk om je verhalen te lezen. Geniet ervan man !
    tot het volgende hoofdstuk