Hoofdstuk 12: Zuid Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu Hoofdstuk 12: Zuid Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Matthijs Wijgers - WaarBenJij.nu

Hoofdstuk 12: Zuid Cambodja

Blijf op de hoogte en volg Matthijs

06 April 2018 | Cambodja, Preah Seihanouk

Onderweg naar de zuidkust van Cambodja heb ik een korte stop gemaakt in de hoofdstad Phnom Penh. Naast de gebruikelijke activiteiten (eten met de mensen in het hostel en rondlopen op de night market) heb ik het Tuol Sleng museum bezocht. De voormalige school, beter bekend als S21, is in de jaren zeventig gebruikt als martelkamp onder het toenmalige extreme regime dat het land terroriseerde. Ruim drie uur heb ik geluisterd naar de audiotour en rondgelopen tussen de martelkamers, schilderijen, foto’s en monumentale graven van de grofweg twintigduizend martelaren waarvan er slechts twaalf het overleefd hebben. Een zware aangelegenheid in de vroege ochtend, maar voor mij erg belangrijk om gezien te hebben.

Een verfrissende yogales en een korte busrit later belande ik in Kampot, waar ik in de dichte mist een uitzichtloos national park heb bezocht en later met een hostelgenoot de beroemde peperplantages heb bezocht.

Onderweg naar Koh Rong ontmoette ik de Duitse Sabine, die dezelfde periode op het eiland zou blijven. Uiteindelijk hebben we bijna een volledige week samen opgetrokken en zijn we hechte vrienden geworden.

Koh Rong is de plaats waar men foto’s maakt om de mensen thuis jaloers te maken. Witte stranden, helderblauw water en heerlijk weer. Gelukkig voor ons beperkte de heftige stortregens zich tot de nachten en hebben we heerlijk kunnen zwemmen, snorkelen en luieren voor een aantal dagen.

In Cambodja liep ik steeds oude bekenden tegen het lijf. Een Nederlandse die ik in Hanoi had ontmoet sliep in hetzelfde hostel als ik in Phnom Penh. Op het strand in Koh Rong kwam ik binnen een paar uur Karla en Evelyne uit de Laos-groep tegen, evenals iemand uit het hostel in Bangkok, die ik al twee maanden niet gezien had.

Na het eiland besloten Sabine en ik nog twee dagen in Sihanoukville door te brengen voordat we op moesten splitsen. Ook daar hebben we geluierd op het strand, maar daarnaast een mooie wandeling gemaakt in een nabijgelegen national park. Om daar te komen huurden we de achtste en laatste scooter van deze reis, wat de totaal gereden kilometers in zuid-oost Azië op 2962 brengt, geheel schade- en ongelukvrij.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Cambodja, Preah Seihanouk

Matthijs

Actief sinds 27 Nov. 2009
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 37394

Voorgaande reizen:

08 Januari 2018 - 09 April 2018

Zuid-Oost Azië

28 Juli 2014 - 17 Augustus 2014

Ireland

15 Juli 2013 - 28 Juli 2013

Schotland

16 Juli 2012 - 29 Juli 2012

Wales

18 Juli 2011 - 31 Juli 2011

Engeland

06 Februari 2010 - 05 April 2010

Australië

Landen bezocht: